Tulevaisuudessa asiakas ei mieti pysäköintiä
Suomessa pysäköintiä on suunniteltu pitkälti yksittäinen pysäköintitalo tai parkkialue edellä. Kokonaisuus on unohtunut ja sen myötä myös pysäköijä eli ihminen ja hänen arkensa, jossa hän pysäköintiä tarvitsee. Pysäköinti tapahtuu eri tavalla eri paikoissa ja ympäristöissä, kuten pysäköintitalossa ja kadun varressa. Toisia pysäköinti jopa jännittää. Mistä löydän sopivan parkkipaikan, jonne on helppo ajaa? Kuinka pääsen sieltä pois?
Pysäköijä tekee aina valinnan siitä, mihin hän pysäköi. Tähän päätökseen vaikuttaa paljon se, millainen palveluiden käyttäjä hän on ja mitkä ovat hänen tarpeensa. Tiedätkö sinä, mitä asiakkaasi haluaa?
Asiakas ratkaisee pysäköintipaikkansa helppouden perusteella
Pysäköinti on tärkeä osa autoilijan elämää. Mutkattomaksi sitä ei ole kuitenkaan tehty. On vielä kohtuullisen helppo suunnitella yksittäisen pysäköintitalon tai -alueen pysäköinti asiakkaalle mahdollisimman sujuvaksi. Tätä vartenhan jokaisella toimijalla on usein pysäköivästä asiakkaastaan omat asiakasprofiilinsa, joiden perusteella näitä pysäköintipalveluita kehitetään. Asiakas arvostaa kuitenkin ennen kaikkea helppoa ja huoletonta liikkumista. Näitä ominaisuuksia pysäköintipalveluissa eniten toivotaan.
Pysäköijä on tilanteessa, jossa hän tahtomattaan joutuu erilaisten maksujärjestelmien, -tapojen ja applikaatioiden sekamelskaan. Ei kovin helppoa eikä huoletonta.
”Pysäköijä on joutunut useiden erilaisten järjestelmien, maksutapojen ja applikaatioiden sekamelskaan.”
Suomessa pysäköidään nyt enemmän kuin koskaan aiemmin
Maassamme oli viime vuonna liikennekäytössä 5 085 769 ajoneuvoa, joista 2 720 663 henkilöautoa. Luku on suurempi kuin vuonna 2017. Myös esimerkiksi moottoripyörien määrä on kasvanut. Yksityiskäytössä olevat henkilöautot ovat tunnetusti suurimman osan ajastaan pysäköitynä, noin 95 % käyttöiästään. Autoa käytetään, kun käydään esimerkiksi töissä tai liikutaan kauppoihin, kauppakeskuksiin ja harrastuksiin.
Vapaa-ajalla autolla matkustetaan, jolloin se pysäköidään esimerkiksi hotellin pysäköintihalliin tai ajetaan vaikka huvipuiston pysäköintialueelle. Monella kulkupelillä on lisäksi useampia käyttäjiä, esimerkiksi muita perheenjäseniä, joilla kaikilla on omat mieltymyksensä ja tapansa ajaa ja käyttää ajoneuvoa ja ennen kaikkea pysäköidä.
Tulevaisuudessa asiakas ei joudu miettimään pysäköintiä lainkaan
Tulevaisuuden pysäköinti on suunniteltu täysin asiakkaan kokemuksen pohjalta eikä sitä rajoita kiinteistöjen tai omistajasuhteisiin perustuvat toimintamallit. Erilaisia pysäköintipalveluita on asiakkaalle käytössä huomattavasti enemmän kuin nyt ja pysäköinti käynnistyy ja päättyy automaattisesti. Näin pysäköijän ei tarvitse vaivata mieltään oikean maksutavan valinnalla, kaikki toimii taustalla automaattisesti. Myös erilaisia liitännäispalveluita on saatavilla pysäköinnin yhteyteen huomattavasti enemmän kuin nyt. Autopesu, huolto ja esimerkiksi renkaiden vaihto tapahtuvat pysäköinnin yhteydessä.
Ihmisen liikkuminen muodostuu yhä useammasta eri kulkuneuvosta: esimerkiksi henkilöauton, junan ja sähköpyörän muodostamasta kokonaisuudesta. Ja kaikkia näitä asiakas voi käyttää vaivattomasti ilman sovelluksesta toiseen siirtymistä. Ehkä pysäköijä laittaa vielä oman autonsa airbnb-mäisesti vuokralle sillä aikaa, kun on itse käymässä junalla toisella paikkakunnalla, ajettuaan ensin oman autonsa rautatieasemalle parkkiin jonkun muun vuokrattavaksi.
Oletko sinä valmis tähän muutokseen?
Tami Koivuniemi
Operatiivinen johtaja
Finnpark Oy