/ Kun autoilija kohtaa ratikan, yksi sääntö on ylitse muiden

Kun autoilija kohtaa ratikan, yksi sääntö on ylitse muiden

Ratikka on Suomessa viime vuosikymmeninä kulkenut vain Helsingin kantakaupungissa, jossa autolla liikkuvat ovat tottuneet noudattamaan raitiovaunuliikennettä koskevia liikennesääntöjä. Nyt Tampereen autoilijat pääsevät totuttelemaan samoihin sääntöihin.

Perussääntö on yksinkertainen. Tieliikennelaissa säädetään:

”Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, ellei tässä laissa toisin säädetä.”

Lähtökohtaisesti autoilija on siis väistämisvelvollinen kohdatessaan raitiovaunun. Tämä koskee esimerkiksi tasa-arvoista risteystä, jossa ratikka tulee risteykseen vasemmalta.

Samoin kun autoilija kääntyessään ylittää raitiotien, hänen tulee väistää sekä edestä että takaa tulevia raitiovaunuja, myös silloin kun kyseessä on liikennevaloilla ohjattu risteys. Jos autoilijalle on nuolivalot, kääntyessä ei pitäisi raitiovaunuja tulla ajolinjalle.

Väistämisvelvollisuus on autoilijan myös silloin, kun hän ajaa suoraan ja edestä vastakkaiseen suuntaan etenevä raitiovaunu kääntyy vasemmalle autoilijan edestä.

Raitiovaunuilla on myös omat liikennemerkkinsä ja väistämisvelvollisuutensa, mutta autoilijan voi olla vaikea erottaa, mitkä liikennemerkit, esimerkiksi varoituskolmiot, koskevat varmasti raitiovaunuja ja mitkä esimerkiksi risteykseen muista suunnista tulevia autoilijoita. Jos autoilija on epävarma risteyksen väistämissäännöistä, kannattaa varmuuden vuoksi väistää raitiovaunua. Kiskoilla kulkeva raskas vaunu ei voi väistää eikä pysähdy nopeasti.

Kolmion muotoiset raitiovaunuvalot varoittavat autoilijoita lähestyvästä ratikasta. Opastin on pimeänä, kun ratikkaa ei ole lähellä. Keltaiset vilkkuvat valot kertovat autoilijalle, että ratikka on tulossa ja risteystä on lähestyttävä erityisen varovaisesti. Keltaisen kiinteän valon palaessa ratikka on lähellä ja autoilijan on pysähdyttävä. Punaisen valon palaessa yhtenäisesti raitiovaunu on risteyksessä tai juuri tulossa siihen ja autoilijan on pysähdyttävä ennen risteystä.

Tampereella on kaksi katua, Insinöörinkatu ja Tekunkatu, joilla autot kulkevat samoilla kaistoilla Ratikan kanssa. Hämeenkadulla Ratikan kanssa samoilla kaistoilla kulkevat bussit, taksit ja huoltoliikenne. Jos raitiovaunureitillä sijaitsevan kaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, auto tulee pysäköidä niin, että se ei varmasti estä Ratikan kulkua. Turvallinen etäisyys on vähintään yksi metri kiskon reunasta, kaarteissa kaksi metriä.

Katso tästä Autoliiton opasvideo raitiovaunuja koskevista väistämisvelvollisuuksista:

Lähde: Autoliitto.fi (14.2.2021): Osaatko raitiovaunujen väistämissäännöt? Autoliitto opastaa

Lue myös:

https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka/liikenneturvallisuus/ (Sisältää ohjevideoita sekä yksityiskohtaiset kartat ja liikennejärjestelykaaviot Tampereen raitiovaunulinjojen eri kohdista.)

Aamulehti (20.7.2021): Nämä liikennesäännöt sinun pitää tietää, kun kohtaat ratikan – tärkeimmät liikennesäännöt yhdessä paketissa

Yle (18.3.2020): Raitiovaunu ilmestyi Tampereen kaduille – muista nämä asiat, kun kohtaat sen liikenteessä