/ Sami Huvinen on tekniikkaäijä, joka lähti myymään – ”Meidän työtämme on ratkaista asiakkaiden ongelmia”

Sami Huvinen on tekniikkaäijä, joka lähti myymään – ”Meidän työtämme on ratkaista asiakkaiden ongelmia”

Palveluasiantuntija Sami Huvinen, 39, ei epäröinyt, kun hänelle tarjoutui mahdollisuus laajentaa teknisen asiantuntijan osaamistaan myyntityön puolelle.

Sami Huvinen työskentelee Tampereella Finnpark Pysäköinti oy:ssä myyntiosastolla, uusasiakashankinnassa ja asiantuntijamyynnissä.

”Me ratkomme asiakkaiden ongelmia, yhdessä asiakkaan kanssa”, Huvinen tiivistää työnsä ytimen.

”Prosessi on välillä pitempi, jolloin siitä voi kehittyä jatkuva kumppanuus”, Sami kuvailee. ”Kun onnistumme, esimerkiksi kauppakeskus saa lisää asiakkaita ja me saamme pysäköintiin liittyvää liiketoimintaa.”

Asiakkaina saattavat olla kauppakeskukset, kunnat ja kaupungit, business parkit tai vaikkapa isot yritykset, joilla on Suomessa useampia toimipisteitä. Tällöin keskitetty pysäköintiratkaisu helpottaa yrityksen toimintaa.

Pitkän linjan tamperelainen

Sami on kotoisin Pirkkalasta, jossa hän on myös asunut suurimman osan elämästään, joskin nyt asuinpaikka löytyy Ylöjärveltä.

”Koen kyllä itseni läpikotaisin tamperelaiseksi”, Sami nauraa. ”Käyn Tampereella töissä, lätkäjengi on Tappara, Nyssellä kuljetaan, musta makkara maistuu ja niin edelleen.”

Sami on työskennellyt Finnparkissa vuodesta 2011. Sitä ennen hän ehti olla töissä järjestelmäsuunnittelussa ja ohjelmistotestauksessa Sandvikissa. Työ koski muun muassa liikkuvia työkoneita, kuten poralaitteita ja pultituskoneita.

Myöhemmin Sandvikiltä tuttu kaveri soitti Huviselle ja suositteli Finnparkia työpaikkana. Sillä tiellä ollaan yhä.

Finnparkilla on voinut oppia

Huvisen tausta on vahvasti tekninen. Hän ei ollut pysäköinnin asiantuntija taloon tullessaan mutta on opetellut ensin toimialan tekniikan, sitten bisneksen.

”Finnparkilla on saanut vaihtaa painopistettä työssään oman mielenkiinnon mukaan, on saanut kasvaa ja kehittyä ja oppia paljon lisää” Sami kertoo. ”Pysäköinnin toimiala on lähellä kiinteistöbisnestä ja rakentamista, joten olen oppinut hirveän paljon sellaista, mihin ei muualla välttämättä olisi törmännyt.”

Sami kertoo päässeensä moneen erilaiseen paikkaan ja suuren toimijan sisälle katsomaan, miten asioita tehdään.

”Omalla kohdalla se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että on helppo päästä sellaisten ihmisten puheille, joiden kanssa olisi muuten vaikea päästä asioimaan, oli sitten kyse ministeristä tai Senaatti-kiinteistöistä”, Sami kuvailee. ”Finnparkilla on hyvä maine, joten meitä kuunnellaan kyllä, kun kerromme asiamme. Pyrimme olemaan omalla alallamme valtakunnan suunnannäyttäjä.”

Sami Huvinen on huomannut sellaisen seikan, että Finnparkilla on paljon pitkiä työsuhteita.

”Jotain se kertoo työnantajasta.”

Millainen Moovy on?

Sami kuvailee Moovya äärimmäisen monipuoliseksi palveluksi, joka näyttäytyy erilaisena katsojan näkökulmasta riippuen.

”Moovy on brändi ja työkalu. Meille Finnparkilla se on työkalupakki, josta kokoamme ratkaisun. Autoilijalle se on sovellus, jolla voi pysäköidä helposti ja nopeasti. Pysäköintikohteen omistajille se on ohjelmistoja ja fyysisiä laitteita, joilla hallinnoidaan pysäköintiä.”

Helpoimmillaan Moovy ei vaadi mitään muuta kuin ilmoituksen Finnparkille, että se halutaan ottaa käyttöön. Silloin kyse on esimerkiksi tontista, joka näkyy Moovy-sovelluksessa alueena, johon voi pysäköidä.

”Moovyn monipuolisuus näkyy siinä, että tuollaisen simppelin kohteen lisäksi Moovy taipuu yhtä hyvin ison, tuhansien käyttäjien ja eri käyttäjäryhmien kohteeseen. Ei ole ylärajaa sille, mihin kaikkeen Moovya voi käyttää”, Sami kuvaa.

Sami Huvisen työssäoloaikana koko pysäköinnin toimintaympäristö on ylipäätään ehtinyt muuttua aivan valtavasti.

”Pysäköinti edusti 2000-luvun alussa vielä vanhaa maailmaa”, Sami naurahtaa. ”Samalla tavalla kuin musiikissa oli cd-levyt ja liikkuvassa kuvassa VHS-kasetit Spotifyn tai Netflixin sijaan, silloin ICT-bisneksessä myytiin järjestelmiä ja rautaa. Nyt tilataan palvelua tai ohjelmistoja kuukausimaksulla.”

Loppuun vielä sama kysymys, johon muutkin Moovy-asiantuntijat ovat vastanneet: Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi?

”Toyota, jota suosin oikeassa elämässäkin, koska se sopii aiemmin mainittuun monipuolisuuteen. Toyotan tarjoomaan mahtuvat hybridit, dieselit, bensat, manuaalit, automaatit, kaupunki- ja maasto-ajot. Yaris on Simo Vaatehuoneelta -perusmalli, Hilux ja Land Cruiser kelpaavat sitten jopa Rajavartiolaitoksen, Puolustusvoimien ja Metsähallituksen erätarkastajien käyttöön.”

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Moovy-pysäköintisovellukselle oikeuden käyttää Avainlippua merkiksi suomalaisesta työstä. Moovy on täysin kotimainen palvelukokonaisuus, jota kehitetään suomalaisin asiantuntijaresurssein.