/ Mitä tekee Finnparkin rekkaritiimi? ”Ennen oli liput ja laput hukassa, nyt on kilvet lumessa”

Mitä tekee Finnparkin rekkaritiimi? ”Ennen oli liput ja laput hukassa, nyt on kilvet lumessa”

Rekkaritiimi on epävirallinen nimi Finnpark oy:n kahdelle työntekijälle, jotka tutkivat rekisteritunnuksen tunnistamisessa eteen tulevia epäselviä tapauksia.

Lassi Aro - Viljo Palonen. Finnpark.

Tekninen asiantuntija Lassi Aro työskentelee Finnparkin pysäköintitekniikan support-tiimissä eli teknisessä ylläpidossa. Yhdessä Viljo Palosen kanssa hän muodostaa Finnparkin ”rekkaritiimin”.

Rekkaritiimin pohjimmainen tarkoitus on yksinkertainen: parantaa pysäköinnin sujuvuutta. Kun perinteiset pysäköintilipukkeet ovat kadonneet tai katoamassa lopullisesti käytöstä, kaikki perustuu rekisteritunnuksen tunnistukseen.

”Ala on muuttunut todella paljon”, reilusti yli 10 vuotta Finnparkilla työskennellyt Lassi Aro sanoo. ”Ennen oli lippuja ja lappuja hukassa tai rutussa, nyt on rekisterikilpiä lumessa, liassa tai rutussa.”

Lataa Moovy App Storesta tai Google Playsta, ja sinulla on yksi matkahuoli vähemmän.

Parasta on, jos ongelma ratkaistaan saman tien

Aro korostaa asiakaspalvelutiimin roolia asiakkaiden auttamisessa.

”Asiakaspalvelu on nykyään todella hyvä auttamaan autoilijoita jo heiltä tulevien puhelujen aikana”, Aro sanoo. ”Aspan työntekijät pystyvät korjaamaan järjestelmän virheellisiä tunnistuksia.”

Kun virheen korjaa järjestelmään suoraan tilanteen ollessa päällä, ihmiset pääsevät saman tien maksamaan pysäköintinsä sen sijaan, että he joutuisivat selvittelemään tapahtunutta jälkikäteen.

Lassi Aro - Viljo Palonen. Finnpark.

Käynnissä olevia tai juuri päättyneitä pysäköintejä seurataan esimerkiksi vertailemalla rekisteritunnuksen tunnistusjärjestelmään tulleita rekkareita ja Moovy-admin-näkymää, josta näkee, milloin mikin pysäköinti alkaa ja loppuu.

Tätä akuutissa tilanteessa tapahtuvaa toimintaa tekee asiakaspalvelun tekninen tuki -nimikkeellä pääosin Viljo Palonen.

Palonen on ollut Finnparkilla töissä vajaat kaksi vuotta ja kertoo viihtyneensä erinomaisesti, etenkin mahtavan työporukan ansiosta.

”Support-tiimi on ottanut minut avoimesti ja lämpimästi vastaan”, Palonen sanoo. ”Olen nauttinut työn tekemisestä Finnparkilla.”

Juuri erinomainen ryhmähenki on se, mistä Palonen eniten pitää omassa työssään.

”Vaikka työ sisältää tiettyjä rutiinipohjaisia hommia, ryhmähenki ja mukava porukka pitävät mielentilan hyvänä ja auttavat aina jaksamaan.”

Astetta syvemmälle – näin järjestelmää pyritään kehittämään virheiden minimoimiseksi

Rekkaritiimin työhön kuuluu taustalla teknisempi osa, jossa järjestelmiä säätämällä koetetaan ehkäistä ennakolta virhetilanteiden syntyminen.

Yleisterminä puhutaan ANPR (Automatic Number Plate Recognition) -järjestelmistä.

Finnpark ei omista kameratunnistusjärjestelmää, joten se on hankkinut jo muualla käytössä olevia järjestelmiä, joiden kehitystyötä tehdään yhteistyökumppanien kanssa.

”Yritämme olla Finnparkissa mahdollisimman ajantasaisesti toimialan kehityksessä mukana”, Aro sanoo. ”Kehitämme Moovya yhdessä muiden toimijoiden kanssa niin, että saamme parempia tunnistuksia.”

Rekkaritiimin työ koskee sitä, miten Moovyyn saadaan liitettyä eri järjestelmiä ja miten numerojen ja kirjainten tunnistamiseen tarkoitetut algoritmit toimivat eri olosuhteissa. Järjestelmien uusia versioita koetetaan ihanteellisesti saada live-testiin parkkihalleihin.

Pysäköintihalleissa sijaitsevia laitteistoja on erilaisia, ja niihin päivitetään aika ajoin uusia versioita. Itse kamerojen lisäksi tunnistuspisteessä voidaan käyttää tunnistamiseen induktiosilmukkaa, joka sahataan ajoradan alla olevan betonin sisään, ultraäänianturia tai valokennoa. Niiden sijoittelu on tärkeää, koska se vaikuttaa tunnistamisen luotettavuuteen.

Varsinkin uusissa kohteissa pyritään tunnistuspisteiden sijainti saamaan mahdollisimman yhtenäiseksi, jotta rekisteritunnusten luku tapahtuisi aina samalla tavalla. Tämä on haaste, koska pysäköintihallit ovat keskenään hyvin erilaisia.

Ongelmatilanteita on moninaisia. Jos esimerkiksi rekkarikilpi on jotenkuten luettavissa, mutta siinä on likaa reunassa, tunnistamisen onnistuminen voi riippua siitä, otetaanko kuvaa sivusta päin vai suoraan edestä. Sivulta päin kuvattuna lika voi heijastua eri tavoilla viereisen kirjaimen tai numeron kylkeen. Jos kamera kuvaa aina samasta paikasta ja kulmasta, se voi auttaa tunnistusalgoritmia.

Niin sanotussa rekisterintunnistuskirjastossa säilytetään erilaisia kilpityyppejä, eri kohdissa esiintyviä numeroja ja kirjaimia, 0-numeron ja O-kirjaimen variaatioita ja niin edelleen.

Asiakkaan auttamisesta tulee paras tunne

Lassi Aro on työskennellyt Finnparkilla yhteensä 13-14 vuotta, ensin kesätöissä ja muissa osa-aikaisissa töissä ja nyt samaan putkeen vakituisena työntekijänä kymmenen vuotta.

Aro ymmärtää hyvin, että kaikki asiakkaat eivät välttämättä sisäistä muutoksia saman tien.

”Aika tuore juttuhan tämä on meillekin, että autoilla ajetaan sisään ja ulos pelkällä rekkarilla.”

Aro pitää juuri vaihtelevuutta kuitenkin Finnparkilla työskentelyn parhaana puolena.

”Saa tehdä monenlaisia hommia, joissa asioiden kehittäminen ja onnistumisen kokemukset palkitsevat todella paljon” Aro kuvailee. ”Kun saa omalla työllään aikaan sujuvuutta asiakaspalveluun ja pysäköintiin ylipäätään, se on todella hieno tunne.”

Lataa Moovy App Storesta tai Google Playsta, ja sinulla on yksi matkahuoli vähemmän.