/ Sähköautojen latausverkosto laajenee Tampereella – Finnpark lisännyt pysäköintikohteisiinsa yli 200 latauspistettä

Sähköautojen latausverkosto laajenee Tampereella – Finnpark lisännyt pysäköintikohteisiinsa yli 200 latauspistettä

Ladattavien ajoneuvojen yleistyessä kasvaa tarve myös sähköautojen latauspisteille. Finnpark on yhteistyössä sähköauton latauspalveluiden tarjoaja Plugitin kanssa kasvattanut pysäköintihalliensa latauspistekantaa merkittävästi vastatakseen suureen kuluttajakysyntään. Isommassa kuvassa tavoitteena on tukea Tampereen seudun päästöjen vähentämistä. 

Sähköauton latauspaikka

Finnpark ja Plugit alkoivat vuoden 2024 toukokuussa kaavailla sähköautojen latauspaikkojen lisäämistä Finnparkin pysäköintihalleihin. Tähän mennessä Plugitin sähköautopaikkoja on toteutettu Finnparkin yhdeksään pysäköintikohteeseen yli 200 ja viimeisimmät kohteet ovat valmistuneet tänä syksynä. 

– Latauspaikkojen lisääminen on perustunut asiakaspalautteeseen sekä aikaisempien latauspaikkojen korkeaan käyttöasteeseen. Lisäksi olemme Plugitin asiantuntijoiden kanssa kartoittaneet, mikä olisi sopiva määrä latauspaikkoja kuhunkin kohteeseen. Haluamme jatkossa tarjota pysäköiville asiakkaille entistäkin parempia palveluita, Finnparkin yksikönpäällikkönä toimiva Erik Fallström kertoo.

Fallströmin mukaan latauspaikkojen lisääminen on saanut asiakkailta poikkeuksetta positiivista palautetta ja muutamaa lisäkohdetta kaavaillaan toteutettavaksi vielä tämän vuoden puolella. Lisäysten myötä jokaisesta Finnparkin omistuksessa olevasta pysäköintikohteesta löytyy vähintään yksi latauspiste.                                                     

Tampere pitkällä sähköistymisessä

Plugitin Finnparkille toteuttamat latauspisteet ovat pääosin Type 2 -peruslatauspaikkoja, jonka lisäksi vilkkaimmissa kohteissa, P-Hämpissä ja P-Ratinassa, on muutamia teholatauspaikkoja.

– Kauppakeskuksissa ihmiset luonnollisesti lataavat autoaan kohteessa asioinnin ajan, mutta lisäksi keskustan alueella on paljon työpaikkapysäköintiä. Näin auto latautuu kohteessa näppärästi itsekseen työpäivän aikana, Fallström sanoo. 

Plugitin latauspisteiden asennuksesta Finnparkille vastaava Ossi Mörö kertoo, että latauspisteiden suuri kysyntä näkyy suoraan käyttöasteessa:

– Seuraamme tarkasti latauspisteiden käyttöastetta, ja kohteesta riippumatta latauspisteet ovat olleet ahkerassa käytössä. Kruununjalokivenä voidaan mainita P-Ratina, jossa latauspisteiden käyttö on suurten asiakasvirtojen vuoksi erityisen aktiivista, hän sanoo. 

Kokonaisuudessaan Tampere on sähköistymisessä pitkällä, ja ladattavia ajoneuvoja on muuhun Suomeen verrattuna paljon. Fallströmin mukaan Finnparkilla ollaankin avoimia kasvattamaan latauspisteiden määrää entisestään, mikäli kysyntää riittää. Samalla tavoitteena on tukea Tampereen seudun päästöjen vähentämistä.

– Yhteensä Finnparkin kohteissa on ladattu sähköä vuoden 2024 aikana noin 480 000 kWh sekä siten vähennetty CO2-päästöjä noin 450 000 kg*. Sähköauton latauspaikkojen lisäämisellä on siis merkittävä vaikutus myös siihen, kuinka olemme Finnparkin kanssa pystyneet tekemään Tampereen seudusta vihreämmän, Mörö summaa. 

Tarkemmat tiedot pysäköintikohteiden latauspaikoista voit tarkistaa täältä.

*Oletuksena käytetty perussähköauton kulutusta, noin 20kWh/100km.