Finnpark tekee katupysäköinnistä yhä vaivattomampaa
Finnpark / Katupysäköinti ja kanta-asiakkuus
Katupysäköintiä helpottavissa uusissa pysäköintiautomaateissa avainrooli on auton rekisteritunnuksella. Se on avaintekijä myös uudessa asiakkuusajattelussa, joka monipuolistaa autoilijoiden palveluja ja yritysten liiketoiminta.
Tampereen katupysäköinnissä on otettu käyttöön autoilijoiden asiointia helpottava toimintamalli. Pysäköintiautomaateissa käyttäjä kirjaa kosketusnäytölle autonsa rekisteritunnuksen, ja tieto maksetusta pysäköinnistä näkyy pysäköinninvalvojien valvontasovelluksessa. Pysäköintilipuketta ei enää tarvitse viedä näkyville autoon vaan autoilija voi jatkaa automaatilta suoraan asioilleen.
Automaattien näyttö opastaa käyttäjää selkeästi asioinnin joka vaiheessa. Pysäköintimaksu suoritetaan pääsääntöisesti siru- tai lähimaksukortilla. Ensimmäiset automaatit asennettiin keskustaan tammikuussa, jolloin Finnparkin asiakasneuvojat jalkautuivat viikon ajaksi opastamaan asiakkaita niiden käytössä.
”Ihmiset olivat iloisia avustamme, ja automaattien helppokäyttöisyyden vuoksi uusi toimintatapa opittiin nopeasti jo ensimmäisellä kerralla. Lipukkeettomuus koettiin hyväksi, ja kosketusnäytön käyttökin on jo monille tuttua muista yhteyksistä”, kertoo Finnparkin asiakaspalveluesimies Lotta Räty.
Kohti kokonaisvaltaista asiakkuutta
Rekisteritunnukseen perustuva katupysäköinti liittyy samalla alan laajempaan palvelukehitykseen. Kun rekisteritunnus toimii eri pysäköintimuodoissa yhteisenä tunnistusmetodina, se mahdollistaa operaattoreille uudenlaisten, kokonaisvaltaisten asiakkuuksien luomisen. Näin avautuu myös tie palvelutason parantamiselle ja kokonaan uudelle liiketoiminnalle.
”Asiakkaaksi rekisteröityville autoilijoille voidaan tarjota yhä monipuolisempia, kohdennettuja asiakasetuja ja lisäpalveluja. Rekisteritunnistus helpottaa myös pysäköintikapasiteetin käytön seurantaa ja hallintaa, minkä myötä parkkipaikkojen saatavuus ja löydettävyys paranee”, kertoo Finnparkin operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi.
Koivuniemen mukaan kanta-asiakkuuden kautta voidaan parantaa autoilijan matkakokemusta joustavasti kaikkialla, pysäköipä hän sitten kadunvarressa, ulkoalueilla tai maanpäällisissä tai maanalaisissa pysäköintilaitoksissa.
”Nyt katupysäköintiin tuotu rekisteritunnuksen syöttäminen voi alkuun tuntua autoilijasta oudolta, mutta se mahdollistaa palveluja, jotka helpottavat monin tavoin hänen liikkumistaan. Suurimmat hyödyt sekä autoilijalle että palveluntarjoajille tuottaa kanta-asiakkuus, jossa pysäköinti nähdään yhä enemmän osana hyvää kokonaispalvelua.”