Moovy oy:stä oma yhtiönsä – Finnpark vahvistaa pysäköinnin hallinnan digitaalista palvelutarjoamaansa
Moovy irtautui Finnpark Pysäköinnistä omaksi osakeyhtiökseen vuodenvaihteessa. Uuden Moovy oy:n toimitusjohtajana aloittaa palvelun kehityksessä alusta asti vahvasti mukana ollut Janne Saari.
Finnparkin tavoite yhtiöittämisessä on vahvistaa ja monipuolistaa autoilijoiden ja pysäköinnin hallinnan digitaalista palvelutarjoamaansa. Samalla Moovy-palvelu siirtyy kohti liikkumisen Smart City -palveluja.
Moovy-pysäköintipalvelu tuli kuluttajien saataville vuoden 2018 maaliskuussa. Moovyn strategia on alusta asti ollut tuottaa skaalautuvaa digitaalista pysäköintipalvelua, mutta alkuvuosina se on näyttäytynyt enemmän autoilijoiden käytössä olevana helppokäyttöisenä ja nopeana pysäköintisovelluksena. Palveluteknologian uudistamisen myötä Moovyn tavoitteena on entistä enemmän laajentua digitaalisia pysäköinnin hallinnan palveluja tarjoavaksi toimijaksi.
”Moovyn 1.0-vaihe oli hypätä vauhdikkaasti digitaaliseen maailmaan ja kasvattaa Finnparkin markkinaosuutta asiakaslähtöisillä digitaalisilla palveluilla”, toimitusjohtaja Janne Saari kertoo. ”Moovy 2.0 on uusi loikka, jolla etenemme skaalautuviin modulaarisiin palveluihin, ja voimme näin vastata toimintaympäristön vaatimuksiin ja koventuvaan kilpailuun.”
Kun Moovy oy:llä jo on digitaalisten palvelujen tuottamisen lähtökohta, myynti on olemassa ja sovellus on laajalti käytössä, jatkossa tavoitteena on myös samalla myydä pysäköinnin hallinnan digitaalisia palveluja, joita asiakkaat voivat itse pyörittää. Asiakkaita voivat olla pysäköinnin operaattorit tai itsepalvelukohteet.
Alussa tähtäimessä ovat yksinkertaisemmat pysäköintikohteet, Finnpark Pysäköinti oy hoitaa jatkossakin isot ja mutkikkaammat kohteet.
Saari kuvailee Moovya SaaS (Software as a Service) -mallina, jossa panostetaan nyt skaalautuvuuden ja modulaarisuuden parantamiseen.
”Moovy oy:stä tulee digitaalisten palvelujen tuottaja, jossa autoilijoiden palvelut säilyvät ja yhä kehittyvät, mutta yrityksen tarjoomaan lisätään pysäköinnin hallinnan palveluja”, Saari kuvaa.
Pysäköinnin arvoketjusta liikkumisen arvoketjuun
Samalla Moovy-palvelun kokonaiskuva ympäröivästä maailmasta laajenee pysäköinnin arvoketjusta liikkumisen arvoketjun suuntaan. Vain pysäköinnin palveluita tarjoavan yrityksen sijaan suuntana on kokonaisvaltainen, järkevän ja ympäristötietoisen liikkumisen palvelu.
Pysäköi fiksusti. Vähemmän älytöntä liikkumista. ”Iskulauseiden tasolla liikutaan tässä maailmassa”, Saari sanoo hymyillen.
Reaalimaailmassa liityntäpysäköinti on jo nyt yksi tärkeimpiä painopisteitä, joita Moovy haluaa edistää.
Moovy allekirjoittaa Tampereen ympäristötavoitteet
Tampere on viime vuosina niittänyt Suomessa ja kansainvälisesti mainetta kaupunkina, jossa tapahtuu paljon positiivisia asioita. Erilaiset liikenne- ja rakennushankkeet rantatunnelista Nokia Arenaan ja moniin pienempiin projekteihin ovat toteutuneet vauhdikkaasti.
Tampereen kaupungin strategisessa Smart Tampere -kehitysohjelmassa linjattiin jo viime vuosikymmenellä, että asuminen, eläminen ja liikkuminen ovat hiilineutraalia ja palvelut toimivat digitaalisesti, sujuvasti ja käyttäjälähtöisesti. Tampereen strategia 2030 -asiakirjan otsikko on ”Tekemisen kaupunki”. Samaan vuoteen mennessä Tampere haluaa olla hiilineutraali.
Päästöt ovat ensisijainen asia, kun autoilua halutaan kehittää ympäristöystävällisempään suuntaan. Moovy haluaa olla mukana kaupungin tavoitteessa löytää pysäköintiin ja liikkumiseen sellaisia keinoja, joilla virallisesti määritellyt tavoitteet saavutetaan.
Tampereen kaupungin omistama Finnpark-konserni ja Tampereella konseptoitu, tuotettu ja ylläpidettävä Moovy-palvelu ovat luonnollisesti osa Tamperetta.
”Erilainen Smart City -data on meille Moovy-palvelun kehittäjinä suuren kiinnostuksen kohteena”, Janne Saari toteaa. ”Haemme paikkaamme avoimin mielin ja valmiina aktiivisesti jakamaan omia kokemuksiamme kaikissa pöydissä, joissa tämän teeman alla kokoonnutaan.”
Moovy oy haluaa hakea Smart City -datan ja -teeman ympärillä avoimia ja kaikkia osapuolia hyödyntäviä kumppanuuksia kaupungin ja muiden alan firmojen kanssa.
Moovy hakee kasvua ja lopulta myös kansainvälistymistä.
Tampereen yliopiston kasvatti palaa Tampereelle
Janne Saari on kotoisin Etelä-Pohjanmaan Seinäjoelta, mutta Tampereelle hän päätyi jo nuorena miehenä opiskellessaan Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa.
Saaren varsinainen työura lähti liikkeelle Akavan opiskelijavaltuuskunnan puheenjohtajana, mutta kun politiikka ja ay-liike eivät lopulta kiinnostaneet, hän siirtyi 2000-luvun taitteessa Sanomaan digikuluttajabisnekseen.
Sanomalla hän oli perustamassa Oikotie-kuluttajapalvelua, jossa autot, asunnot ja työpaikat löysivät oikeaan osoitteeseen. Siellä hän eteni johtamaan tuote-, palvelu- ja teknologiakehitystä kahdeksan vuotta, minkä jälkeen tie vei Maikkarille, jossa hän johti tv:n ulkopuolista digitaalista kuluttajaliiketoimintaa. Tutuiksi tulivat monet kuluttajapalvelut streaming-palvelu Katsomon F1-katsojia palvelevista kameraratkaisuista Keventäjät-painonhallintapalveluun, pelipalveluihin ja moneen muuhun. Licensing and merchandising -bisnes tuli tutuksi.
Maikkarin jälkeen ja ennen Moovy oy:tä Saari on toiminut kymmenisen vuotta yrittäjänä digitaalisen liiketoiminnan konsultointiyhtiössä. Yhtenä Passi & Ripatti -yrityksen osaomistajana hän oli mukana, kun Moovya vuonna 2017 aloitettiin suunnitella ja kehittää. Moovy julkaistiin 2018, ja Passi & Ripatti on ollut koko matkan ajan mukana.
Tällä hetkellä Moovy oy:ssä työskentelee kehitysteknologia- ja datatiimi, joka sisältää seitsemän ihmistä. Millaisena toimitusjohtaja näkee Moovyn viiden vuoden kuluttua?
”Moovy on palvelualusta, joka mahdollistaa yhdessä kumppaniensa kanssa saumattoman pysäköinnin ja liikkumisen palvelut missä tahansa Smart City -ympäristössä. Näin tuemme omalta osaltamme ihmisten arjen liikkumista sekä kuntien ja kaupunkien elinvoimaisuutta.”