Onko Tampereen Ratikka vielä kokeilematta? Tässä simppelit perusohjeet
Tampereen Ratikka on nyt virallisesti ja pysyvästi osa Tampereen liikenneverkkoa. Raitioliikenne lähti käyntiin aamulla 9. elokuuta klo 04.26. Koeajoja on ollut tarjolla, ja mediassa on julkaistu lukemattomia juttuja, mutta pieni kertaus on paikallaan varsinkin niille, jotka eivät vielä ole Ratikassa matkustaneet.
Ensikertalaisen ei tarvitse empiä raitiovaunupysäkille lähtöä, sillä liikennevälineenä Ratikka on harvinaisen yksinkertainen käyttää.
Tampereen Ratikka – pysäkit, aikataulut ja lipun ostaminen
Kun haluat tarkistaa sinulle sopivimman pysäkin sijainnin ja Ratikan aikataulut, osoitteena on tuttu Nysse.fi ja sen reittiopas. Nysse.fistä löydät myös yksityiskohtaiset ohjeet lipun ostamisesta.
Ratikka kuuluu Nysse-perheeseen, joten Nysse-lipulla voit vaihtaa bussista ratikkaan ja toisinpäin. Kaikissa lipuissa on 90 minuutin vaihtoaika. Ratikalla ja bussilla matkustamisessa on yhteiset säännöt.
Ratikkamatkan voi ostaa matkakortin arvo- tai kausilipulla, mobiililipulla tai lähimaksulla. Kertalipun voi ostaa etukäteen myös asiakaspalvelusta. Tärkeintä on muistaa, että Ratikkaan sisään mennessä sinulla on oltava matka ostettuna. Lippu leimataan aina kyytiin tullessa, myös vaihtaessa, paitsi bussista ostettu paperinen kertalippu, jota maksupääte ei osaa lukea. Paperinen lippu pitää säilyttää ja esittää tarkastajalle pyydettäessä.
Lasten kanssa matkustamista ja mukana kulkevia sallittuja kulkuvälineitä koskevat samat säännöt kuin busseissa. Mukana tuotavissa kantamuksissa kannattaa käyttää tervettä järkeä: jos jotain pystyy helposti itse kantamaan mukanaan eikä se häiritse muita matkustajia tai vähennä heidän turvallisuuttaan, kantamuksen voi kuljettaa mukanaan.
Ratikan kulku ja siihen nouseminen
Ratikkapysäkkien näyttötaulut kertovat reaaliaikaisesti, milloin seuraava Ratikka on saapumassa. Ratikka pysähtyy kaikilla pysäkeillä, joten sitä ei tarvitse pysäyttää kättä heiluttamalla. Ratikalla on tarkka aikataulu, joten se ei yleensä jää odottamaan kauempaa juoksevia matkustajia, jotka pyrkivät viime hetkessä mukaan.
Ratikkaan astutaan sisään keskiovista. Lippujen lukulaitteet ovat niiden läheisyydessä. Liikenteen sujuvuuden ja yleisen kohteliaisuuden edistämiseksi kannattaa päästää ulos tulevat matkustajat ensin poistumaan ja mennä vasta sitten itse sisään. Päätyovista ei mieluusti mennä sisään, sillä ne on suunniteltu uloskäynneiksi.
Vaunuissa on ovien avauspainikkeet, joita voi poistuessaan käyttää, jos kuljettaja ei ole automaattisesti avannut ovia.
Katso tästä Tampereen Ratikan videoanimaatiot ratikan käyttämisestä.
Tampereen Ratikassa on kaksi linjaa
Ratikka kulkee vyöhykkeillä A ja B. Ratikkalinjoja on kaksi erilaista: 1 kulkee välillä Kaupin kampus (Tays) – Sorin aukio ja 3 välillä Hervantajärvi – Pyynikintori.
Ratikassa on 104 istumapaikkaa. Seisomapaikkoja on suunniteltu sen mukaisesti, että matkustamaan mahtuu yhteensä 264 henkeä.
Tampereen Ratikan käyttämät Škoda Transtechin valmistamat Artic-mallit on tuunattu tamperelaisiin tarpeisiin. Esteettömäksi suunniteltu vaunu on matalalattiainen ja väljä. Pysäkin pinta ja vaunun lattia ovat samassa tasossa, ja niiden välinen rako on niin pieni, että sen yli kävelee tai rullaa helposti. Näkövammaisia varten on ulkona kepillä tunnusteltavat ohjausraidat ja sisällä vaunun lattiassa ohjaava kisko. Niitä seuraamalla pääsee ovilta suoraan istumapaikoille.
Kaikissa joukkoliikennevälineissä, myös Ratikassa, suositellaan vahvasti kasvomaskin käyttöä.
Lähteet:
Tampereen Ratikan viralliset sivut ja
Nysse-joukkoliikennepalvelun viralliset sivut
Lue lisää Tampereen Ratikasta:
Aamulehti, tilaajille: Ratikka-aika alkaa ja Tampereen bussilinjasto menee uusiksi – Katso tästä, miten linjat muuttuvat: ”Uuden opettelua on edessä” (8.8.2021)
Katso tallenne Tampereen Ratikan ensimmäisestä virallisesta matkasta 9.8.2021 (Aamulehti, tilaajille): https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008176298.html
Suomen Kuvalehti: 15,65 kilometriä – Raitiotietä on odotettu Tampereella sata vuotta. Nyt kiskot vievät kaupungin tulevaisuuteen. (5.8.2021)