Tekninen vika esti ulosajon P-Hämeenpuistossa – Finnpark pyytää anteeksi ja selvittää tapahtuman juurta jaksaen
Ylen nettisivuilla ja Facebookin keskusteluryhmässä kerrottiin viime uudenvuodenaattona ikävästä tilanteesta, joka oli tapahtunut Finnparkin pysäköintihallissa.
P-Hämeenpuiston pysäköintihallissa sattui tekninen virhetilanne, jonka seurauksena maksuautomaatti ei löytänyt asiakkaan rekisteritunnusta tämän ollessa poistumassa pysäköintihallista. Ulosajo ei onnistunut, ja asiakaspalvelu oli huonon sään takia ruuhkautunut eikä puheluun päästy vastaamaan.
Viime kuukausina teknisiä häiriöitä ja asiakaspalvelua koskevia katkoksia on valitettavasti esiintynyt Finnparkilla aiempaa enemmän, vaikka ne edustavatkin suhteellisesti pientä osuutta kaikista asiakastapahtumista. Moovy-pysäköintipalvelun suosio on viime aikoina kasvanut niin rajusti, että järjestelmä on joutunut työskentelemään aivan kapasiteettinsa rajoilla.
”Käymme parhaillaan tarkasti läpi palvelumme toimivuutta kokonaisuutena”, Finnparkin operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi sanoo. ”Päivitämme järjestelmiämme ja pyrimme parantamaan asiakaspalveluamme niin, että voimme nyt ja tulevaisuudessa tarjota mahdollisimman virheettömän ja miellyttävän asiakaskokemuksen.”
P-Hämeenpuiston tapauksessa uudenvuodenaattona asiakas oli lopulta Facebookissa saamansa vinkin perusteella fyysisesti irrottanut puomin. Puomi irtoaa yksinkertaisesti työntämällä.
Alkuperäinen syy tilanteeseen oli rekisteritunnuksen automaattisen kameratunnistuksen virhe. Kamera luki rekisteritunnuksen väärin. Rekisterikilpeen oli jäänyt sen verran lunta, ettei järjestelmä onnistunut tunnistamisessa.
Tällainen tilanne on suhteellisen harvinainen. Finnparkin pysäköintihalleissa tapahtuu vuosittain noin viisi miljoonaa rekisterintunnistusta, joista 99,72 prosenttia onnistuu.
Siitä huolimatta tilanne oli Finnparkin osalta selvä virhe, joka korjataan viipymättä. Pysäköintihallista pitää aina päästä ajamaan ulos, jotta kukaan ei jää sisään jumiin esimerkiksi onnettomuuden sattuessa.
”Haluan yrityksen puolesta pyytää anteeksi tapahtunutta”, Finnparkin Tami Koivuniemi sanoo. ”Selvitämme tapauksen perinpohjaisesti, jotta se ei voi päästä toistumaan.”
Koivuniemen mukaan läpi käytäviin asioihin kuuluvat ainakin automaattisen rekisteritunnuksen toiminta, rakennuksesta poistuminen poikkeustilanteissa ja asiakaspalvelun resurssien riittävyys ja organisointi.
Tami Koivuniemi listasi Ylen haastattelussa toimenpiteet, jolla voi ennalta ehkäistä ongelmatilanteen syntymistä.
- Varmista, että rekisterilaatta on puhdas lumesta ja liasta.
- Jos maksulaite ei tunnista autosi rekisteritunnusta, kysy apua laitteessa ja hallissa näkyvästä asiakaspalvelunumerosta tai huoltoyhtiön numerosta.
- Jos maksulaite ei tunnista autosi rekisteritunnusta, kokeile syöttää pelkät rekisteritunnuksen numerot. Laite voi tarjota väärin lukemansa tunnuksen, jolla pääset maksamaan ja ulos.
- Jos muu ei auta, auta itsesi ulos irrottamalla puomi pois paikaltaan. Puomi lähtee irti, kun sitä työnnetään.
- Jos kiinteistössä on liukuovi tai portti, joka on suljettuna, avaa se hätäkytkimellä.
Lue tästä lisää Moovy-pysäköintisovelluksen asiakaspalveluun useimmin tulevista kysymyksistä. https://moovy.fi/mita-moovyn-asiakaspalvelusta-eniten-kysytaan-lue-tasta-niin-tiedat-jo-etukateen-miten-toimia/
Finnparkin asiakaspalvelun sähköpostiosoite on asiakaspalvelu@finnpark.fi. Puhelimitse palvellaan arkisin klo 8.30-16 numerossa 03 387 800, kiireellisissä tapauksissa 03 387 8216 (24 h).