/ Parturi-kampaajasta datanomiksi ja tarjoilijasta pysäköinnin asiantuntijaksi – Johannalla on omanlaisensa urapolku

Parturi-kampaajasta datanomiksi ja tarjoilijasta pysäköinnin asiantuntijaksi – Johannalla on omanlaisensa urapolku

Johanna Hellstenin, 54, työkokemus pitää sisällään monenlaista hommaa, mutta Finnparkilta hän löysi paikan, jossa viihtyy.

Finnparkin palvelupäällikkö Johanna Hellsten
Finnparkin palvelupäällikkö Johanna Hellsten

Johanna Hellsten on kotoisin Pirkanmaan Vilppulasta, asui Tampereella parikymmentä vuotta, ehti asua aiemmin myös Nokialla ja lokakuussa 2019 muutti Kangasalle. Työpaikka löytyy Tampereelta Finnparkista. Hänen voi siis sanoa mitä suurimmassa määrin olevan sekä pirkanmaalainen että tamperelainen.

Kangasalla aikaa ja tilaa löytyy aviomiehen lisäksi myös tärkeimmälle harrastukselle eli koirille.

”Omistamme kaksi ihanaa cairnterrieriä, Eetun ja Lyytin”, Johanna kertoo.

Ravintolasta erityiskouluun

Johannan ensimmäinen koulutus on parturi-kampaajan työhön. Sitäkin hommaa hän ehti tehdä jonkin aikaa, mutta sitten ravintola-ala veti puoleensa.

”Työskentelin pari vuotta tarjoilijana paikassa, joka oli samaan aikaan pubi, ruokaravintola ja järjesti vielä iltaisin ohjelmanumeroita”, Johanna muistelee. ”Siinä sai olla koko ajan tekemisissä ihmisten kanssa, mikä oli mukavaa.”

Ilta- ja yöpainotteinen työ ei kuitenkaan sopinut pitkän päälle, varsinkin kun Johannalle syntyi tytär vuonna 1992.

Seuraavan uransa Johanna rakensi Nokialla koulunkäyntiavustajana. Hän teki myös opettajan sijaisuuksia. Johanna oli töissä erityiskoululla, jossa hän auttoi eskarilaisista ysiluokkalaisiin lapsia, joilla oli lukivaikeuksien, tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöiden (ADHD) tai Aspergerin oireyhtymän kaltaisista syistä oppimisvaikeuksia.

”Tykkäsin työstä paljon, vaikka se olikin samaan aikaan henkisesti valtavan raskasta”, Johanna sanoo. ”Kun lapsi onnistuu, sitä on ilo seurata. Ja työporukka oli mahtava.”

Dataa ja pysäköintiä

Johanna oli haaveillut pitkään datanomin hommasta ATK-alalla. Hänestä alkoi tuntua, että ihmisläheisen työn vastapainoksi oli aika täysin uudenlaiselle työkokemukselle.

Hän suoritti datanomin tutkinnon vuonna 2003 ja sai lisää tietotekniikkakoulutusta vuonna 2003-2004. Saatuaan Tietotekniikka tutor -koulutuksen hän tuli tekemään kolmen kuukauden lopputyötä Finnparkilla, silloisessa Tampereen Pysäköintitalo oy:ssä.

Johanna koulutti kolme kuukautta työntekijöitä tietokoneen peruskäyttöön, kuten sähköpostin, Wordin ja Excelin käyttöön.

Vuonna 2004 Johanna palkattiin vakituiseksi työntekijäksi. Valvomossa tehtiin remontti, joka annettiin Johannan vedettäväksi. Hän toimi alussa valvomossa esihenkilönä, sitten asiakaspalvelupäällikkönä, myynnissä, Moovy-järjestelmää rakentamassa, asiakaspalvelua perustamassa ja lopulta palvelupäällikkönä viimeiset viisi vuotta.

”Onhan tässä saanut tehdä useanlaisia töitä”, Johanna nauraa.

Palvelupäällikkö on keskipiste

Palvelupäällikkönä Johannan ja hänen kollegoidensa työ on huolehtia yritysasiakkaista ja heidän pysäköintikohteistaan, samoin Finnparkin omassa omistuksessa olevista kohteista.

Mitä se huolehtiminen sitten oikeastaan tarkoittaa?

Kaiken tekemisen suunnittelu, toimintasuunnitelmat, budjetit. Kohteen ja sen liiketoiminnallisen suorittamisen seuraaminen. Sen varmistaminen, että kaikki, mitä sopimuksessa on sovittu, toteutuu. Uusien palvelujen vienti kohteisiin. Asiakaspalvelu, yrityspalvelu, tekniikka, ylläpito, myynti ja markkinointi ovat kaikki tärkeitä yhteistyökumppaneita.

Siinähän sitä jo riittää tekemistä.

”Palvelupäällikön mukanaolo projekteissa on tärkeä, jotta asiakkuutta ja kohdetta voidaan jatkossa hoitaa sovitun mukaisesti”, Johanna summaa.

Ylivoimaisesti tärkein osa Johannan työtä on varmistaa, että asiakas on tyytyväinen.

”Tämä pätee sekä yritysasiakkaisiin (b-to-b) että kuluttaja-asiakkaisiin (b-to-c)”, Johanna sanoo. ”Loppukäyttäjän merkitys täytyy aina muistaa.”

Johanna Hellsten kehuu Finnparkia työnantajana.

”Täällä on ollut mahdollisuus vaihtaa aina välillä työtehtävää talon sisällä, mahdollisuus kouluttautua ja kehittää itseään”, Johanna sanoo.

Yksi asia on selkeästi parasta Finnparkilla työskentelyssä.

”Työkaverit. He ovat huipputyyppejä.”

Lataa Moovy App Storesta tai Google Playsta, ja sinulla on yksi matkahuoli vähemmän.

Finnparkille on myönnetty Ekokompassi-ympäristösertifikaatti. Finnparkin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Moovy-pysäköintisovellukselle oikeuden käyttää Avainlippua merkiksi suomalaisesta työstä. Moovy on täysin kotimainen palvelukokonaisuus, jota kehitetään suomalaisin asiantuntijaresurssein.